REPERTUAR I BILETY
Zobacz cały kalendarz wydarzeń »
Muzyka kameralna z jednej strony jest odbiciem mód i trendów konkretnych epok, z drugiej zaś – skarbnicą form muzycznych, po które kompozytorzy sięgali z pasją, niezależnie od czasów, w których tworzyli. Dowodem na to niech będą wybrane na ten koncert dwie sonaty wiolonczelowe.
W Brahmsowskiej Sonacie e-moll (1862-1865) wybrzmiewa charakterystyczna dla niemieckiego twórcy fascynacja muzyką minionych epok. Kompozytor z namysłem sięga tu do muzycznych tradycji klasycyzmu i baroku, przywołując w drugiej części sonaty formę menueta, zaś w ogniwie końcowym – tematy ze sławnego zbioru Die Kunst der Fuge Johanna Sebastiana Bacha. Oba zabiegi, stanowiąc element romantycznego stylu Brahmsa, doskonale korespondują z jego liryzmem i śpiewnością.
Wczesna Sonata d-moll Szostakowicza (1934), podobnie jak utwór Brahmsa, nosi już wyraźne rysy indywidualnego stylu kompozytora, z jednej strony determinowanego beznadziejną sytuacją polityczną w kraju, z drugiej – ciężarem osobistych przeżyć. Kolejne ogniwa czteroczęściowej sonaty wciągają nas więc w burzliwy i zagmatwany świat, w którym odnajdujemy jasne wspomnienie miłosnych uniesień, socrealistyczną poprawność, mroczną gorycz codziennej udręki, wreszcie groteskę i ironię, tak charakterystyczne dla całej twórczości Szostakowicza.
W Brahmsowskiej Sonacie e-moll (1862-1865) wybrzmiewa charakterystyczna dla niemieckiego twórcy fascynacja muzyką minionych epok. Kompozytor z namysłem sięga tu do muzycznych tradycji klasycyzmu i baroku, przywołując w drugiej części sonaty formę menueta, zaś w ogniwie końcowym – tematy ze sławnego zbioru Die Kunst der Fuge Johanna Sebastiana Bacha. Oba zabiegi, stanowiąc element romantycznego stylu Brahmsa, doskonale korespondują z jego liryzmem i śpiewnością.
Wczesna Sonata d-moll Szostakowicza (1934), podobnie jak utwór Brahmsa, nosi już wyraźne rysy indywidualnego stylu kompozytora, z jednej strony determinowanego beznadziejną sytuacją polityczną w kraju, z drugiej – ciężarem osobistych przeżyć. Kolejne ogniwa czteroczęściowej sonaty wciągają nas więc w burzliwy i zagmatwany świat, w którym odnajdujemy jasne wspomnienie miłosnych uniesień, socrealistyczną poprawność, mroczną gorycz codziennej udręki, wreszcie groteskę i ironię, tak charakterystyczne dla całej twórczości Szostakowicza.
WYKONAWCY:
Katarzyna Winkiewicz-Więcław
wiolonczela
Piotr Więcław
wiolonczela
Ekaterina Matokh
fortepian
PROGRAM:
JOHANNES BRAHMS (1833-1897)
Sonata e-moll op. 38 na wiolonczelę i fortepian
DYMITR SZOSTAKOWICZ (1906-1975)
Sonata op. 40 na wiolonczelę i fortepian
BILETY:
30 zł
25 zł z kartą seniora
-------------------------------------
Dyrekcja Filharmonii zastrzega sobie możliwość zmiany terminu, godziny i miejsca koncertu, wykonawców, programów oraz cen biletów.