REPERTUAR I BILETY
Zobacz cały kalendarz wydarzeń »
KONCERT ODWOŁANY
Średniowieczna sekwencja stabat mater, która poza wymiarem religijnym posiada też głęboki sens uniwersalny, była i jest niewyczerpanym źródłem inspiracji dla artystów i twórców. Jednym z kompozytorów, który podjął się interpretacji tej sekwencji, był mistrz włoskiej opery oraz miłośnik bel canto – Gioacchino Rossini. Za sprawą jego indywidualnego stylu prastary tekst o cierpieniu Maryi pod krzyżem na Golgocie zyskał osobliwą jak na dzieło pasyjne oprawę muzyczną, łączącą urzekającą śpiewność z dramatyczną, teatralną ekspresją. Umieszczenie w nim popisowych arii, ansambli i chórów potwierdza tylko, że dla Rossiniego najważniejszą rzeczą, niezależnie od podejmowanego gatunku, było piękno śpiewu. Rossiniowski styl przejawia się również w barwnej orkiestracji, melodyjności oraz niekiedy w dość skocznych jak na religijne dzieło rytmach.
Powstawaniu kompozycji towarzyszyła dość sensacyjna aura, związana z procesem o prawa do wydania dzieła, która sprawiła, że stało się ono sławne jeszcze zanim zostało wykonane. Sama premiera pełnej wersji Stabat Mater (1842) również obfitowała w emocje, wzbudzając wielki zachwyt publiczności, a jednocześnie – falę krytyki, m.in. ze strony Richarda Wagnera, którego raziła nieprzystająca do wymowy tekstu operowość dzieła. Dziś jednak, gdy słuchamy i podziwiamy jego melodyjne piękno, nie mamy wątpliwości, że muzyka mistrza z Pesaro nie była wyłączenie sezonową modą.Średniowieczna sekwencja stabat mater, która poza wymiarem religijnym posiada też głęboki sens uniwersalny, była i jest niewyczerpanym źródłem inspiracji dla artystów i twórców. Jednym z kompozytorów, który podjął się interpretacji tej sekwencji, był mistrz włoskiej opery oraz miłośnik bel canto – Gioacchino Rossini. Za sprawą jego indywidualnego stylu prastary tekst o cierpieniu Maryi pod krzyżem na Golgocie zyskał osobliwą jak na dzieło pasyjne oprawę muzyczną, łączącą urzekającą śpiewność z dramatyczną, teatralną ekspresją. Umieszczenie w nim popisowych arii, ansambli i chórów potwierdza tylko, że dla Rossiniego najważniejszą rzeczą, niezależnie od podejmowanego gatunku, było piękno śpiewu. Rossiniowski styl przejawia się również w barwnej orkiestracji, melodyjności oraz niekiedy w dość skocznych jak na religijne dzieło rytmach.
WYKONAWCY:
Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Jacek Kraszewski / dyrygent
Iga Caban / sopran
Urszula Kryger / mezzosopran
Rafał Bartmiński / tenor
Jacek Ozimkowski / bas
Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie
Szymon Wyrzykowski / przygotowanie chóru
PROGRAM:
GIOACHINO ROSSINI (1792-1868)
Stabat Mater
BILETY:
60 zł normalny
50 zł ulgowy
40 zł balkon
60 zł normalny
50 zł ulgowy
40 zł balkon
Wymiana i sprzedaż abonamentów rozpocznie się 3 września 2019 r.
Regularna sprzedaż biletów na koncerty rozpocznie się 17 września 2019 r.
-------------------------------------
Dyrekcja Filharmonii zastrzega sobie możliwość zmiany terminu, godziny i miejsca koncertu, wykonawców, programów oraz cen biletów.