2024-10-25Pt. 19:00

PROFANUM / SACRUM
KONCERT FINAŁOWY
XI FMW IM. WOJCIECHA KILARA

PROFANUM / SACRUM  KONCERT FINAŁOWY XI FMW IM. WOJCIECHA KILARA
Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Agata Zubel / mezzosopran
Adam Strug i Monodia Polska:
Sonia Wronkowska
Jacek Zembrowski
Henryk Mazur
Jakub Kukla
Tomasz Pakowski
Hipolit Woźniak
Szczepan Pospieszalski
Tomasz Stawiecki
Mateusz Kowalski
Filip Wika
Adam Strug
Szymon Bywalec / dyrygent
Program:

AGATA ZUBEL
In the Shade of an Unshed Tear*
LUCIANO BERIO
Folk Songs
Black is the colour (muz. John Jacob Niles, USA)
I wonder as I wander... (muz. John Jacob Niles, USA)
Loosin Yelav (Armenia)
Rossignolet du bois (Francja)
A la femminisca (Sycylia)
La donna ideale (muz. Luciano Berio, Włochy)
Ballo (Włochy)
Motettu de tristura (Sardynia)
Malurous qu’o uno fenno (Francja)
La Fiolairé (Francja)
Azerbaijan Love Song (Azerbejdżan)

***
AGNIESZKA STULGIŃSKA
Polichromie Świętojańskie
I. Krzyżu Święty (pieśń in crudo)
Skłoń gałązki Drzewo święte
II. Gwiazdo jasności (pieśń in crudo)
Śliczna Lilia, Tyś jest Wonny Kwiat
III. Dobranoc Głowo Święta (pieśń in crudo)
Dobranoc Głowo Święta zraniona
Pieśń więźnia
IV. Gwiazdo Morza, któraś Pana (pieśń in crudo)
O, Lekarko Chrześcijańska

Utwory oznaczone * pochodzą z Katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Muzyka współczesna, uwalniając głos od wszelkich obyczajowych zakazów oraz tabu narzucanych przez kulturowo-społeczne normy, pozwala mu na bardzo wiele. Eksplorując jego ogromne możliwości, szuka dla niego nowych miejsc i form wyrazu; dostrzegając w nim obszar kolejnych przekroczeń, czyni zeń drogę ku prawdziwie głębokim wewnętrznym doświadczeniom. W ten sposób głos staje się nie tylko narzędziem łączności ze światem, ale przede wszystkim z intuicją, wyobraźnią i duszą – niezależnie od tego, co akurat w niej gra. 

Folk Songs zatem podążać będziemy za głosem ku temu, co ziemskie i zwyczajne, a jednocześnie nieoczywiste, bowiem Luciano Berio o prostych  uczuciach  i ludzkich namiętnościach opowiada tu w sposób fascynujący i nieprzewidywalny.

Za to w Polichromiach Świętojańskich Agnieszki Stulgińskiej, wykraczając ponad to, co skończone, doświadczymy mistycznego piękna tradycyjnego śpiewu in crudo. Odwołując się to wydarzeń biblijnych związanych z ukrzyżowaniem Jezusa, kompozytorka stawia nas tutaj wobec pytań o sens i wartość cierpienia.

Znakomitym wstępem do obu dzieł będzie zaś instrumentalny utwór Agaty Zubel  In the Shade of an Unshed Tear – bezkompromisowa, nieoczywista,  dotykająca krańców muzyka, która posyła nasze zmysły i wyobraźnię daleko poza horyzont.

fot. Izabela Lechowicz

Realizacja koncertu przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach programu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.