2024-10-11Pt. 19:00

ENERGIA GŁOSU
KONCERT INAUGURACYJNY
XI FMW IM. WOJCIECHA KILARA

ENERGIA GŁOSU KONCERT INAUGURACYJNY XI FMW IM. WOJCIECHA KILARA
Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Zygmunt Krauze / pianino
Joanna Woś / sopran
Michał Klauza / dyrygent
Program:

WOJCIECH KILAR
Ricordanza na orkiestrę smyczkową*
ZYGMUNT KRAUZE
Poemat Apollinaire’a na recytującego pianistę grającego na rozstrojonym pianinie i dowolne instrumenty*
***
FRANCIS POULENC
Głos ludzki monodram operowy na sopran i orkiestrę

Utwory oznaczone * pochodzą z Katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Głos to najdoskonalszy z instrumentów. Pozwalając na jednoczesne wyrażanie treści muzycznych i werbalnych, jest dla twórców i artystów nie tylko generatorem niepowtarzalnej energii i potężnym źródłem ekspresji, ale i tworzywem, z którego wyrasta konkretna opowieść.

Głos jako materia żywa i oddychająca zawsze bowiem do kogoś należy, zawsze tworzy czyjąś wypowiedź, zawsze ma jakieś znaczenie.

W instrumentalnej  Ricordanzie Wojciecha Kilara echa głosu rezonują za sprawą góralskiej przyśpiewki autorstwa legendarnego Sabały przywołanej przez kompozytora jako motto utworu.  „Byli chłopcy, byli, ale się minęli; I my się miniemy po malućkiej kwili…”– ten krótki ludowy tekst w połączeniu z tytułem (ricordanza – z wł. pamięć, wspomnienie) nie pozostawia wątpliwości, że twórca Exodusa, w charakterystyczny dla siebie prosty  i pozbawiony  spektakularnych gestów sposób stawia nas wobec spraw wielkich: życia, przemijania i odchodzenia. 

Poemat Apollinaire’a  Zygmunta Krauzego to rzecz o twórczej wolności. W utworze nasyconym ogromną ekspresją i w swoim zamyśle nieco prowokacyjnym solista grający na rozstrojonym pianinie deklamuje obszerne fragmenty wiersza Prześliczna rudowłosa Guillaume’a Apollinaire’a, stając – podobnie jak francuski poeta – w obronie suwerenności sztuki i autonomii artysty.

Ekspresji i emocjonalnego napięcia nie brakuje również w La Voix humaine Poulenca – monodramie operowym, w którym przejmująco wybrzmiewa głos kobiety obsesyjnie zatraconej w miłości. Pomiędzy frazesami, skrawkami słów, tym, co zafałszowane i niewypowiedziane, dzieje się czyjaś historia. Muzyka dotyka prawdziwego życia, zacierając granice między tym, co zwyczajne, a tym, co nazywamy wielką sztuką.

fot. Timur Usubow

Realizacja koncertu przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach programu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.