ENERGIA GŁOSU
KONCERT INAUGURACYJNY
XI FMW IM. WOJCIECHA KILARA
Głos to najdoskonalszy z instrumentów. Pozwalając na jednoczesne wyrażanie treści muzycznych i werbalnych, jest dla twórców i artystów nie tylko generatorem niepowtarzalnej energii i potężnym źródłem ekspresji, ale i tworzywem, z którego wyrasta konkretna opowieść.
Głos jako materia żywa i oddychająca zawsze bowiem do kogoś należy, zawsze tworzy czyjąś wypowiedź, zawsze ma jakieś znaczenie.
W instrumentalnej Ricordanzie Wojciecha Kilara echa głosu rezonują za sprawą góralskiej przyśpiewki autorstwa legendarnego Sabały przywołanej przez kompozytora jako motto utworu. „Byli chłopcy, byli, ale się minęli; I my się miniemy po malućkiej kwili…”– ten krótki ludowy tekst w połączeniu z tytułem (ricordanza – z wł. pamięć, wspomnienie) nie pozostawia wątpliwości, że twórca Exodusa, w charakterystyczny dla siebie prosty i pozbawiony spektakularnych gestów sposób stawia nas wobec spraw wielkich: życia, przemijania i odchodzenia.
Poemat Apollinaire’a Zygmunta Krauzego to rzecz o twórczej wolności. W utworze nasyconym ogromną ekspresją i w swoim zamyśle nieco prowokacyjnym solista grający na rozstrojonym pianinie deklamuje obszerne fragmenty wiersza Prześliczna rudowłosa Guillaume’a Apollinaire’a, stając – podobnie jak francuski poeta – w obronie suwerenności sztuki i autonomii artysty.
Ekspresji i emocjonalnego napięcia nie brakuje również w La Voix humaine Poulenca – monodramie operowym, w którym przejmująco wybrzmiewa głos kobiety obsesyjnie zatraconej w miłości. Pomiędzy frazesami, skrawkami słów, tym, co zafałszowane i niewypowiedziane, dzieje się czyjaś historia. Muzyka dotyka prawdziwego życia, zacierając granice między tym, co zwyczajne, a tym, co nazywamy wielką sztuką.
fot. Timur Usubow
Realizacja koncertu przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach programu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.