2024-02-23Fri. 19:00

SKRZYPCOWA ODYSEJA
KONCERT KAMERALNY

SKRZYPCOWA ODYSEJA KONCERT KAMERALNY
Performers:
Robert Bachara / skrzypce barokowe
Jan Tomasz Adamus / pozytyw, klawesyn
Programme:

GIOVANNI BATTISTA FONTANA (1589–1630)
Sonata seconda

JOHANN HEINRICH SCHMELZER (ok. 1620 / 1623-1680)
Sonata III ze zbioru Sonatae Unarum Fidium

DIETRICH BUXTEHUDE (ok. 1637-1707)
Preludium g-moll BuxWV 149

GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
Sonata D-dur HWV 371

FRANTIŠEK BENDA (1709-1786)
Sonata na skrzypce solo L3.116

GIROLAMO FRESCOBALDI (1583-1643)
Toccata g-moll

PIETRO NARDINI (1722-1793)
Sonata D-dur
Sonata Es-dur

GIUSEPPE TARTINI (1692-1770)
Sonata g-moll „Z trylem diabelskim”

Czy podczas jednego koncertu można prześledzić 200-letnią genealogię muzyki, od renesansu do klasycyzmu?

Prehistoria skrzypcowej sonaty – a także toccaty na instrumenty klawiszowe – przypada na XVII wiek, burzliwy czas epidemii i wojen religijnych. W tym niespokojnym czasie z regularnie zbudowanej muzyki renesansu stopniowo rozwija się nowy język, pełen ekspresji i wzniosłej retoryki. Padewski skrzypek Giovanni Battista Fontana i organista Bazyliki św. Piotra Girolamo Frescobaldi tworzą podwaliny pod wirtuozowski kunszt, który przekazywały sobie kolejne pokolenia.

Szczytem barokowego mistrzostwa są utwory Buxtehudego, Bendy i Händla, którzy na zawsze zapisali się w historii muzyki. Przejrzysta, matematycznie fascynująca architektura ich utworów łączy się nierozerwalnie z intensywną ekspresją.

Narodziny współczesnej techniki skrzypcowej można zaobserwować w twórczości Tartiniego, założyciela pierwszej prestiżowej szkoły muzycznej Scuola di Nazioni, prekursora nowoczesnej techniki prowadzenia smyczka. Jego uczeń, Pietro Nardini, przyjaciel Leopolda Mozarta, utwierdził w muzyce skrzypcowej język klasycyzmu, przygotowując podłoże pod genialne sonaty Wolfganga Amadeusza.

BILETY:
35 zł normalny
30 zł ulgowy